Week 2 in Hanford en Sacramento! - Reisverslag uit Hanford, Verenigde Staten van Maike Beks - WaarBenJij.nu Week 2 in Hanford en Sacramento! - Reisverslag uit Hanford, Verenigde Staten van Maike Beks - WaarBenJij.nu

Week 2 in Hanford en Sacramento!

Blijf op de hoogte en volg Maike

14 Mei 2014 | Verenigde Staten, Hanford

Hierbij het reisverslag van mijn tweede in Amerika!

Vorige week zondag hadden Teun en ik een dag vrij en hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. We hebben onze kleren gewassen en het huis een beetje opgeruimd en gepoetst. Ook hebben we heerlijk in de zon gezeten met een paar tijdschriften die nog in het appartement lagen.
Vervolgens waren maandag en dinsdag weer een normale werkdag waarbij we om 7 uur begonnen zijn en rond 6 uur weer klaar waren.

Woensdag was een iets andere dag, ik ging namelijk ’s avonds mee op concour naar Sacramento. Alle paarden en spullen moesten namelijk gewassen worden omdat we op concour gingen. Dus die dag heb ik vooral paarden gewassen nadat ze gereden waren en meegeholpen met de trailers inladen. Ook had ik tussendoor snel mijn koffer ingepakt (wat erg lastig was, want je weet niet hoe het in een ander land op concour gaat). Rond 4 uur ’s middags zaten ongeveer alle spullen in de trailer die nodig waren. Vervolgens hebben we alle paarden transportbeschermers omgedaan en zijn we ze in de drie verschillende trailers gaan laden. In 1 trailer gingen 7 paarden, in de andere gingen 3 paarden en in de laatste trailer gingen 2 paarden, in totaal gingen er dus 12 paarden mee op concour. Nadat we 4 uur gereden hadden, waren we aangekomen in Sacramento. Hier zouden we 5 dagen verblijven en zondagavond weer naar huis teruggaan. Toen we aankwamen op het terrein hebben we alle stallen gevuld met zaagsel en de emmers gevuld met water. Daarna hebben we de paarden uitgeladen en in de stallen gezet en vervolgens hebben we alle andere spullen uitgeladen. Er waren 2 stallen meer besteld dan dat nodig was, zodat we een stal hadden als zadel en omkleedkamer en de andere lege stal werd gebruikt als poetsplaats en voeropslag. Uiteindelijk waren we rond 10 uur klaar en konden we gaan uit eten. We zijn die avond bij een restaurant gaan eten wat hun al kenden. Ik had een hamburger besteld en die was erg lekker! Wat wel raar is in Amerikaanse restaurants is, dat ze de hele avond je drinken blijven bijvullen. Ze lopen met kannen ijsthee, water, etc. door het restaurant om te kijken of iemand al wat gedronken heeft en vullen deze vervolgens bij. Ook moet ik erg wennen aan het bidden voor het eten. Hier wordt namelijk voor iedere maaltijd een gebedje gedaan.
Nadat we hadden gegeten zijn we rond half 12 gaan inchecken bij het hotel. Ik sliep bij Ashlyn en Caitlin op de kamer en toen we allemaal gedoucht hadden zijn we meteen gaan slapen om de volgende dag weer om 5.30 te verzamelen in de lobby.

In de lobby zat een Starbucks en hier moest iedereen natuurlijk wat drinken bestellen om wakker te worden. Omdat we eerder wilden vertrekken dan het ontbijtbuffet in het hotel open was hebben we op het concour terrein broodjes gegeten (die vooraf al gemaakt waren op de ranch). Op donderdag waren er nog geen wedstrijden. Wel zijn alle paarden op het terrein en in de ringen gereden om ze alles te laten zien, zodat het de wedstrijddagen makkelijker ging.

Vrijdag was het de eerste wedstrijddag en ook deze dag hebben we verzameld rond 5.30. De paarden die op die dag wedstrijd hadden werden ingevlochten (wat wel met draad gedaan wordt, maar op een hele andere manier dan dat ik geleerd heb) en vervolgens nog goed gepoetst voordat ze in de ring verschenen. Wat anders is dan op wedstrijden in Nederland is dat je in Amerika mag starten in welke klasse je maar wil. Ook is het aantal deelnemers per klasse veel lager dan in Nederland. De klassen gaan beginnen hier met 1-1 dan 1-2, 1-3, 1-4 en vervolgens kan je gaan naar second level en dat level bestaat ook weer uit 4 verschillende klasses. De hoogste klasse die je hier kan rijden is dus 4-4. Daarna volgt de prix st. Georges, waarvoor de deelnemer zich wel moet kwalificeren en dan is het weer hetzelfde als in Nederland. Het 1e level kan je vergelijken met de B, het 2e level kun je vergelijken met de L en een beetje M1, Het 3e level kun je vergelijken met het M en de Z1, Het 4e level kun je vergelijken met het Z en ZZ.
Op zaterdag ging de wedstrijddag er een beetje hetzelfde aan toe als op vrijdag. Alleen kwam aan het eind van de dag, toen we aan het wachten waren op Willy die zijn laatste paard aan het uitstappen was, een mini tornado voorbij. Door deze tornado was onze partytent kapot gewaaid en hebben we dus zondag zonder tent en dus ook zonder schaduw gezeten.

Zondag was de laatste wedstrijddag en ook waren de proeven voor de jonge paarden. Deze proeven zijn wereldwijd hetzelfde en waren dus ook hetzelfde als in Nederland. Nadat iedereen de proeven gereden had, hebben we weer alle spullen ingepakt en de paarden ingeladen en vervolgens weer naar ‘huis’ gereden. We waren rond 11 uur weer op de ranch en toen hebben we alleen de paarden uitgeladen en vervolgens is iedereen gaan slapen. In de bijgevoegde foto’s zie je de rozetten die Willy, Caitlin en Ashlyn binnen gesleept hebben. Dit waren nog niet alle rozetten omdat sommige pas laat opgehaald konden worden.
Maandag mocht ik om 9 uur beginnen in plaats van 7 uur omdat ik mee op wedstrijd geweest was. Deze dag was een beetje anders dan normaal, we hebben namelijk alle trailers uitgeladen en schoongemaakt. Ook hebben we alle spullen weer schoongemaakt zodat ze dit weekend weer schoon mee op wedstrijd kunnen. Verder was het een rustig dagje omdat alle paarden vrij hadden die mee op wedstrijd geweest waren en dus waren er weinig paarden die gereden moesten worden.

Het was dus een drukke week met lange dagen, maar wel een hele gezellige week!